بهترین مطالب از سرتاسر وب

روانشناسی-عاشقانه-دانستنی-هنری-آموزنده-شعر-خنده-غم-

بهترین مطالب از سرتاسر وب

روانشناسی-عاشقانه-دانستنی-هنری-آموزنده-شعر-خنده-غم-

آموزش نگهداری از ماهی های آکواریومی + اشتباهات رایج در نگهداری ماهی

در این پست قصد داریم به نحوه نگهداری ماهی های اکواریومی و اشتباهات رایجی که اغلب تازه کارها در نگهداری ماهی های اکواریومی انجام می دهند بپردازیم .

شروع از سایز کوچک

با توجه به تنوع آکواریوم های مینی یا کوچک موجود در بازار افراد زیادی تمایل پیدا می کنند اولین تجربه آکواریوم داری خود را از این سایزها شروع کنند زیرا تصور می کنند شاید نگهداری یک آکواریوم کوچک می تواند راحت تر باشد اما معمولا انتخاب سایز کوچک برای آنها ناکامی را به همراه خواهد داشت. در حجم کم آب، پارامترهای اساسی برای نگهداری صحیح ماهی به سرعت تغییر می کنند و جایی برای اشتباه و بی تجربگی باقی نمی گذارند. حتی حرفه ای ها هم با آکواریوم های کوچک مشکل دارند .
توصیه می شود تازه کارها از تانک های کمتر از 100 لیتر دوری کنند زیرا اگر تانک شما بزرگتر باشد آزمون و خطاهای شما به عنوان یک تازه کار آسیب کمتری به ماهی ها وارد خواهد کرد.

عجله در ورود ماهی

افرادی که به تازگی آکواریوم تهیه می کنند ذوق و شوق زیادی دارند و دوست دارند به سرعت ماهی به آن اضافه کنند حتی ممکن است همان روز راه اندازی آکواریوم این کار را انجام دهند. در این میان بعضی ها خوش شانس هستند و برخی نه. ممکن است بسیاری از این افراد به سرعت تعدادی یا تمامی ماهیهای خود را از دست بدهند.

علت چیست؟

آب در یک آکواریوم تازه راه اندازی شده هنوز به شرایط ثبات نرسیده است انواع گازها در آن محلول هستند. مواد معدنی، فلزهای سنگین و حتی مواد شیمیایی امروزه توسط توزیع کنندگان آب منطقه ای در فرآیند تصفیه به آب شهری اضافه می شود.
پس بدون اینکه بخواهیم وارد جزئیات پیچیده شیمی آب در این حالت شویم همین کفایت می کند که بگوییم بسیاری از مواد محلول در آب می تواند به ماهی ها آسیب برسانند، آب آکواریوم باید از فیلتر گذرانده شود تا مواد مضر از آن حذف گردد و به یک روز یا زمان بیشتری نیاز دارد تا گازهای محلول از آن خارج و PH آن ثابت شود و فقط در این شرایط تقریبا آب آمادگی ورود ماهی را دارد.

اضافه کردن تعداد زیادی ماهی در یک مرحله

به دلیل علاقه زیاد تازه کارها به ماهی و اینکه تقریبا تمام زیبایی یک آکواریوم را در ماهی می بینند معمولا اضافه کردن تعداد زیادی ماهی در یک مرحله یکی دیگر از اشتباهات آن هاست، تا زمانی که کلونی باکتریهای تجزیه کننده مواد سمی کاملا در مخزن تشکیل نشده باشند، آکواریوم آماده اضافه کردن ماهی به تعداد زیاد نمی باشد، باید در ابتدا یک جفت ماهی مقاوم اضافه و صبر کنید تا میزان نیتریت و آمونیاک بالا رفته و سپس تا حد صفر پایین آید، بعد از این میتوانید ماهی های دیگری به آکواریومتان اضافه نمایید.

تراکم ماهی بیش از حد مجاز

پس از گذر از مرحله راه اندازی اولیه آکواریوم و آمادگی مخزن برای ورود ماهیها معمولا مشاهده می شود که تازه کارها بیش از حد مجاز ماهی به آکواریوم اضافه می کنند. ممکن است یک حرفه ای بتواند تعداد زیادی ماهی را در یک مخزن نه چندان بزرگ نگه دارد اما این کار برای افراد تازه کار توصیه نمی شود.
آزمون و خطاها در پیدا کردن تعداد مجاز ماهی آکواریوم به یک قانون کلی بدل شده است که بسیار می تواند سودمند باشد. اگر لیتراژ کل مخزن بر حسب لیتر را بر اساس سانتی متر در نظر بگیرید، این عدد حداکثر مجموع اندازه ماهی های مجاز شما در آکواریوم خواهد بود، حجم آب آکواریوم، میزان آب اضافه شده پس از اجرای دکور داخلی می باشد یعنی اگر حجم کل آب مخزن شما بصورت خالص 150 لیتر باشد و شما بخواهید ماهی هایی با اندازه cm10 نگهداری کنید، حد مجاز تعداد ماهی برای آکواریوم شما، 15 عدد است، البته همواره توصیه می شود که زیر حد مجاز ماهی انتخاب کنید.

نگهداری ماهی های ناسازگار

افراد تازه کار معمولا ماهی ها را از روی ظاهر آن ها از روی اطلس یا اینترنت انتخاب می کنند، بدون این که به نیازهای زیستی و محیطی آن ها توجه داشته باشند. بعضی از ماهی ها با یکدیگر می جنگند و یا به آبی با شرایط متفاوت نیاز دارند و نمی توان آنها را در یک مخزن نگه داشت. همیشه درمورد گونه ها، قبل از اینکه آن ها را با هم انتخاب کنید تحقیق نمایید. ماهیهایی انتخاب کنید که پر جنب و جوش، رنگارنگ، آرام و در شرایط زیستی و محیطی همگون قرار داشته باشند .

تغذیه بیش از حد

بزرگترین اشتباهی که یک فرد تازه کار می تواند انجام دهد، غذادهی بیش از حد است. ماهی موجود پر جنب و جوشی است و همواره به دنبال غذا می گردد. این که آن ها همیشه گرسنه به نظر می رسند بدین معنی نیست که به غذا نیاز دارند و باید همواره تغذیه شوند. قانون غذادهی این است هیچ گاه بیش از مقداری که در 5 دقیقه کاملا مصرف شود غذا ندهید. در آغاز ورود ماهی بیش از یک بار در روز غذا ندهید و در زمان بحرانی هنگامی که سطح آمونیاک و نیترات بالاست غذادهی را برای یک یا دو روز متوقف کنید. ماهی ها به راحتی می توانند چندین روز بی غذایی را تحمل کنند و دچار بیماری و کسالت نشوند. اگر بخواهیم 10 عامل برای مرگ و میر ماهیها برشماریم قطعا مرگ به دلیل گرسنگی ماهی، عامل شماره 10 می باشد.

فیلتر ناقص و ناکارآمد

یک فیلتر صحیح آکواریوم باید حد اقل 3 بار حجم آکواریوم را در هر ساعت از فیلتر گذرانده و تصفیه کند، اگر این میزان گردش آب انجام نمی شود، حجم فیلتر کوچک است، اگر به حجم فیلتر مناسب برای آکواریومتان شک دارید حتما از سایز بزرگتر استفاده کنید. فیلتر کردن بیش از حد مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما قطعا میزان کم فیلتر می تواند برای سلامت ماهی ها خطرناک باشد. . بعضی اوقات دیده می شود که فیلتر را از متعلقات آکواریوم حذف می کنند یا به نصب یک فیلتر کوچک داخل آکواریوم بسنده می کنند که قطعا سلامت ماهیها را به خطر خواهد انداخت.

تست نکردن آب

افراد تازه کار معمولا اطلاعات کاملی در مورد چرخه نیتروژن و فعل و انفعالات روزهای نخستین راه اندازی یک آکواریوم ندارند و در نتیجه از نیاز به تست آب نیز مطلع نبوده و برای مقابله با سموم مضر آب نیز اقدامی نمی کنند.
هنگامی که یک مخزن به تازگی راه اندازی می شود باید یک یا دو روز کار کند و قبل از اضافه کردن ماهی اولیه باید PH ، سختی، آمونیاک و سطح نیتریت را بر اساس استاندارد تست کنید. در دوره راه اندازی، تست آمونیاک و نیتریت بسیار مهم است و برای اطلاعات بیشتر حتما مطالبی در مورد چرخه نیتروژن بخوانید.
هنگامی که یک آکواریوم به شرایط ایده آل رسید تست آب را بصورت ماهیانه ادامه دهید تا بتوانید مشکلاتی که ممکن است از دید شما پنهان شده باشد را رصد کنید. اگر ماهی بدون دلیل تلف شد آب را تست کنید تا مشخص شود چیزی تغییر کرده است یا خیر؟

تعویض نکردن آب

مورد دیگری که معمولا افراد تازه کار در سرویس آکواریوم به آن توجه نمی کنند تعویض های دوره ای مقداری از آب است. مواد دفعی مضری در آکواریوم شکل می گیرند که تنها می توان با مَکِش کردن آب از بین شن کف و تعویض کسری از آب، آنها را از مخزن خارج نمود.
چنانچه شما در سرویس های دوره ای، کسری از آب را تعویض نکنید، ممکن است ماهی ها تلف نشوند اما نسبت به شرایط ایده آل آب تحت فشار قرار می گیرند و نسبت به بیماری ها حساس تر می شوند و حتی ممکن است طول عمر آنها نسبت به حالت طبیعی کوتاه تر شود. توصیه می شود برای تعویض کسری از آب حتما مقداری آب از 2 روز قبل کنار بگذارید و از آب مستقیم شیر برای این کار استفاده نکنید.

نتیجه گیری نویسنده

جزئیات ذکر شده در بالا مواردی بسیار ساده و در عین حال کاربردی در نگهداری از آکواریوم می باشند. امید است همه علاقمندان با رعایت این نکات از داشتن آکواریوم در منزل یا محل کارشان همواره لذت ببرند. در مقالات آینده مطالبی را برای حرفه ای ها خواهیم آورد.

آکواریوم می تواند درخششی خیره کننده یا نمایشی متین و آرام را به دکور هر خانه یا فضای کار بیافزاید

اگر مایلید فضای خود را با هنرهای آبی به سطحی بالاتر ارتقاء دهید ،آب سکون را در ذهن داشته باشید

آموزش تکثیر ماهی گوپی به روش های مختلف

هر آنچه باید در مورد ماهی گوپی بدانید

به ادامه متن توجه کنید

نام رایج: گوپی

نام علمی: Poecilia reticulata

خانواده : Poecilidae

حد اکثر اندازه : ۵ الی ۶ سانتیمتر در جنس ماده و ۳ الی ۴ سانتی متر در جنس نر

سازگاری: سازگار با اکثر گیاه خواران

دمای مناسب نگهداری: ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتی گراد

پ-هاش: ۶.۵ الی ۷.۵

شناخت: گوپی که اولین بار در سال ۱۸۶۶ توسط Robert John Guppy کشف شد یکی از ماهیان زیبای اب شیرین است که در خانواده زنده زاها جای میگیرد. با وجود اینکه اولین بار در سال ۱۸۶۶ این ماهی کشف شد اما قبل از ان هم گوپی ها توسط المانی ها شناخته شده بودند و چند سال بعد توسط اقای گوپی این ماهی معرفی شد. گوپی ها به دلیل تکثیر راحت و رنگ امیزی زیبای دم و تکثیر حرفه ای برای به وجود اوردن اشکال و طرح های مختلف یکی از ماهیان محبوب و دوست داشتنی اب شیرین محسوب میشوند که در تکثیر معمول و غیر حرفه ای هم از انها به عنوان راحترین ها در تکثیر یاد میکنند. گوپی ها در اصل بومی ونزویلا، ترینیداد، شمال برزیل و گینه هستند ولی اکثر گوپی های در حال حاضر و موجود در مغازه های اکواریومی همگی دست ساز و بر اثر تکثیر موفق بین گوپی های مختلف به وجود امده اند و به شما با قیمتی اندک و در بعضی نمونه های خاص به قیمت بالایی به فروش میرسند. همه گوپی ها را به یک نام واحد “گوپی”  میشناسند اما در نمونه های مختلف از نام های رایجی همچون گوپی پوست ماری ، گوپی دم قرمز، گوپی دم آبی ، گوپی دم خرگوشی ، گوپی فانتزی و ….. نیز استفاده میکنند. جثه کوچک گوپی ها که در جنس ماده از ۶ سانتیمتر بیشتر تجاوز نکرده و در جنس نر هم به  ۴ سانتیمتر نمیرسند، در بعضی مواقع میتوان این جثه را از خصوصیات انها دانست و در برخی موارد دیگر ضعفشان را نشان داد از دیگر خصوصیات انها میتوان به تطبیق دادن خود با شرایط محیط و سازگاری با اکثر ماهیان صلح جوی اب شیرین اشاره کرد که همه و همه ی این خصوصیات و مطالب عرض شده که قبل و بعد از این مطلب نوشته میشود گوپی ها را به یک ماهی دوست داشتنی و ایدال برای نگهداری بدل کرده است

نگهداری: کار سختی برای نگهداری انها نخواهید داشت و حتی اگر انها را به صورت تک گونه نگهداری کنید میتوانید در همان تانکی که از انها نگهداری میکنید گوپی های خود را نیز در همانجا با کمی پیش بینی و تدابیر تکثیر کنید.بسته به تعداد ماهیان خود چه تک گونه و چه به صورت جمعی با سایر ماهیان تانک مناسبی را در نظر بگیرید و دمای اب را روی ۲۶ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و پ-هاش را نیز خنثی در نظر بگیرید که برای گوپی ها و اکثر ماهیان رایج اب شیرین دما و پ-هاش مناسبی است. پوشش گیاهی برای تانک گوپی های شما بهترین دکر بندی برای انهاست و گوپی ها از شنا بین گیاهان لذت خواهند برد و اگر این گیاهان از نوع طبیعی انتخاب شود برای انها بسیار مطلوب تر است. اگر گوپی ها را به صورت تک گونه نگهداری میکنید و میخواهید در همان تانک نگهداری، گوپی ها را نیز تکثیر کنید تا میتوانید از گیاهان متراکم در کف اکواریوم خود استفاده کنید تا نوزادان در کف بین گیاهان مخفی شوند ولی اگر میخواهید به صورت مجزا انها را تکثیر کنید ادامه مطالب اینجانب را  در قسمت تکثیر این گونه در اخر همین مقاله بخوانید. سایر نکاتی را که میتوان برای نگهداری انها عرض کرد تا به مشکلی بر نخورید انتخاب هم تانکی برای انهاست که در صورتی که میخواهید گوپی ها را به طور گروهی با سایرین نگهداری کنید بهتر است از ماهیان کاملا صلح جو و گیاه خوار استفاده کنید گوپی ها را میتوانید با هم خانواده های خود مانند سوارتل ،پلاتی ، مولی و دیگر ماهیان صلح جو و گیاه خوار مانند تتراها، گورامی ها، کریدوراس ، لوچ ها و گربه ماهیان بی ازار مانند لجن خوارها نگهداری کنید ولی توجه کنید در خانواده گیاه خواران هم بعضی ماهیان تحمل یکدیگر را ندارند و یا دائما شیطنت میکنند و می توانند به گوپی شما اسیب برسانند که در رده گیاه خواران میتوان به بارب ها اشاره کرد که سردار انها تایگر بارب است که به ماهیانی با دم و باله زیبا و بلند همچون گوپی و حتی انجل ها رحم نمیکند و مدام در تعقیب آنها جهت گاز گرفتن حرکت می کند و احتمالا گوپی شما را از بین میبرد.


تغذیه: گوپی ها همانند سایر زنده زاها همه چیز خوارند و میتوانید هر غذایی مانند غذاهای خشک و حتی گوشتی به انها بدهید. بعضی اوقات دل گاو چرخ شده در زمان تکثیر برای تولید مثل موفق نیز برای انها توصیه میشود. در کل انها گیاه خوارند و هر انچه به ماهیان گیاه خوار خود میدهید میتوانید به گوپی های خود نیز بدهید به شرط انکه اندازه غذا طوری باشد که انها بتوانند بخورند

فکر کنم برای نگهداری ماهی گوپی مطالب ارائه شده کافی باشد و بهتر است به بخش تکثیر انها بپردازیم

تکثیر: اگر شما ماهی زنده زایی مانند مولی یا پلاتی و …  را تکثیر کرده باشید یا مطالب نوشته شده در مورد انها که در همین سایت به صورت کامل در گذشته یاد شد را خوانده باشید انگار مطالب تکثیر گوپی را نیز خوانده اید و گوپی را نیز به راحتی تکثیر خواهید کرد ولی برای علاقه مندان در این قسمت هم به طور مجزا و قدم به قدم در مورد تکثیر گوپی توضیح خواهم داد تا افراد مبتدی و مایل به تکثیر این گونه هم بتوانند از ان استفاده کنند

قدم اول تشخیص جنسیت ماهی :

ماهی ماده  :

الف– باله زیر شکم ماهی ماده پهن و بزرگ و گرد است.

ب- بدن ماهی ماده ساده و بی نقش و نگار است و جثه بزرگتری نسبت به نر دارد.

ج- در ماهی ماده حامله شکم متورم و زیر شکم خال سیاه وجود دارد که وضعیت بچه ها را نشان می دهد.


ماهی نر :

الف- باله زیر شکم ماهی نر بصورت پای تناسلی کشیده و باریک است ( حالت یک باله سوزنی شکل)

ب- اندام ماهی نر لاغرتر، کوچک تر و باریک تر است.

ج- باله های ماهی نر بزرگتر و برافراشته تر است و دارای رنگهای گوناگون و نقش و نگار بیشتری است.


قدم دوم  انتقال گوپی ها به تانک تکثیر:بعد از تشخیص جنسیت گوپی ها لازم است تا انها را برای تکثیر به اکواریوم جداگانه ای که شرایط مورد نیاز انها مانند دما و پ-هاش و … که در ابتدا به ان اشاره شد، انتقال دهید. شما برای تکثیر به دو شکل میتوانید عمل کنید یا اینکه اکواریوم را طوری دکر بندی کنید که بچه ها قادر به پنهان شدن باشند (کف را از گیاهان تا میتوانید متراکم کنید) تا از صدمه دیدن انها از طرف والدین خوداری شود زیرا بر خلاف گوپی ماده گوپی نر علاقه به خوردن بچه ها دارد و بعد از زایمان ماده، انها را خواهند خورد. بنابراین یا تانک باید از گیاهان متراکم شود تا بچه ها پنهان شوند یا اینکه بعد از دنیا امدن بچه ها ، والدین یا خود بچه ها را به تانک دیگری منتقل کنید یا از زایشگاه برای انجام  تکثیر استفاده کنید

روش اول استفاده از تانک متراکم از گیاه: در صورتی که تانک مورد نظر را که بهتر است با گیاهان طبیعی دکر بندی شود انتخاب کردید و چند بار در بالا هم به این نوع تکثیر اشاره شد دیگر کار شما تمام شده و بعد از انتقال گوپی ها به ان و تغذیه مناسب انها با غذاهای مقوی ( بهتر است در هفته یک یا دوبار به انها غذای گوشتی مانند دل گاو چرخ شده بدهید) عمل لقاح توسط گوپی ها انجام شده و پس از مدتی شاهد خواهید بود که شکم ماهی ماده متورم شده است و ماهی در مرحله ای که قرار دارد زایمان خواهد داشت و بچه گوپی ها به کف و زیر گیاهان و دکورها پنهان میشوند البته ریسک این روش زیاد است و ممکن است در انتها بچه گوپی زیادی برای شما باقی نماند اما مطمئنا این روش برای ماهی ماده بسیار ایده ال و کم استرس است

روش دوم استفاده از زایشگاه:اگر دوست دارید بازدهی بالایی داشته باشید بهتر است از روش زایشگاه استفاده کنید. در این روش بعد از انتقال گوپی ها به اکواریوم تکثیر و انجام عمل لقاح با نزدیک شدن به زمان زایمان ماهی ماده علائمی را مانند متورم شدن شکم ماهی ماده، سیاه شدن انتهای شکم که نشان از وجود بچه است، حرکات ارامتر ماهی ماده و در نزدیکی زمان زایمان علائمی چون ورم شدید شکم به طوری که مخرج ماده به شکل لوله در اماده و اصولا ماده کنار سنگ یا گیاهی تکان تکان میخورد و… را میتوانید مشاهده کنید که شما از شب قبل باید ماهی ماده را به زایشگاه انتقال دهید تا پس از زایمان بچه ها در خطر خورده شدن از طرف والدین در امان بمانند. این روش با وجود اینکه بازدهی بالایی دارد اما برای ماده چندان خوشایند نیست و استرس شدیدی به ماده وارد خواهد شد

زایشگاه چیست: زایشگاه محفظه ای توری است که در داخل اکواریوم نصب میشود و ماهی ماده در هنگام زایمان در ان قرار میگیرد و بچه ها میتوانند از محفظه های توری خارج شوند و دسترسی والدین از انها قطع شود البته زایشگاه های معمولی موجود در بازار کمی نامرغوب است و تور استفاده شده در انها انقدر ریز است که گاهی اوقات بچه ماهیان در همان تور گرفتار میشوند ،شاید هم استفاده از تور ریز در این نوع زایشگاه ها به دلیل نامرغوب بودن ان نیست و به این دلیل باشد که بچه ها در همان تور باقی بمانند و به اکواریوم انتقال داده نشوند چون ممکن است شما در اکواریوم از ماهیان دیگری استفاده کنید البته بعضی دیگر از زایشگاه ها هم دو طبقه هستند و بچه ها از شیارهای کف طبقه بالا به طبقه پایین زایشگاه منتقل میشوند. به هر حال تصمیم با شماست و اگر زایشگاه در نظر گرفته شما مناسب نیست شاید بهتر باشد ماهی ماده را مستقیما در اکواریوم قرار دهید و بعد از زایمان ، ماهی ماده را به اکواریوم دیگری یا اکواریوم اصلی خود بازگردانید با این حال در این روش هم استرس زیادی به ماده وارد خواهد شد

تغذیه بچه گوپی ها: شما میتوانید هر انچه که به گوپی های بزرگ میدهید را کاملا پودر کنید به طوری که بچه گوپی ها قادر به خوردن انها باشند ، مثلا گرم فشرده را بین کاغذی قرار دهید و با چیزی به ان چند ضربه بزنید تا پودر شود و به بچه گوپی ها بدهید

نکته:بارها دیده شده که بچه گوپی های تکثیر شده توسط افراد مبتدی تا رشد کامل و بلوغ زمان زیادی را سپری میکنند و لاغر و بدشکل هستند و دلیل اصلی ان را میتوان تغذیه غلط و استفاده از اکواریوم های بدون گیاه دانست شما بهتر است در اکواریومی که بچه گوپی ها را در ان نگهداری میکنید از گیاهان استفاده کنید و شاهد رشد چشمگیر انها باشد. برای تغذیه هم بهتر است از تنوع غذایی برای انها غافل نشوید

ماجرای کناره گیری کی روش از مربیگری ایران + معرفی جانشین کی روش

تیم ملی فوتبال ایران با هدایت کارلوس کی روش برای اولین بار توانست در دو دوره پی در پی جام جهانی حضور پیدا کند. صعود آسان و زودهنگام تیم ملی در کنار صدرنشینی های تیم ملی در میان تیم های آسیایی باعث شده تا سرمربی تیم ملی تبدیل به یکی از محبوب ترین چهره های فوتبال ایران شود. کی روش


 با این وجود اما به نظر می رسد کارلوس کی روش و فوتبال ایران به پایان همکاری خود نزدیک شدند. کی روش برای اولین مرتبه در نشست خبری قبل از دیدار با سوریه اعلام کرد که برای آخرین مرتبه در میان خبرنگاران ایرانی صحبت می کند و البته یک اتفاق غیر قابل پیش بینی باعث شد تا او پیش از دیدار با توگو نیز در جمع خبرنگاران حاضر شود اما وعده او مبنی بر اینکه دیگر در تهران برای نشست خبری حضور نخواهد داشت در کنار عدم تمدید قرارداد او باعث شد تا گمانه زنی های زیادی پیرامون آینده او شکل گیرد.


کی روش بعد از حضور در مسکو برای قرعه کشی جام جهانی در گفت و گو با شبکه Antena 1 صحبت های جدیدی درباره آینده کاری خود مطرح کرد. او در گفت و گو با این شبکه درباره ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال ایران، گفت:ممکن است پس از جام جهانی با دنیای مربیگری خداحافظی کنم. 36 سال است در این رشته حضور دارم و اکنون زمان استراحت است.


صحبت های خداحافظی کی روش از فوتبال در شرایطی مطرح می شود که در کنار پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران، او به دلیل نتایج قابل قبول در ایران مطمئنا پیشنهادات مناسب دیگری را پیش روی خود می بیند. 


 کی روش در ادامه صحبت های خود تصریح کرد:به هدف خود در فوتبال رسیدم و توانستم چهار بار با تیم های مختلف به جام جهانی صعود کنم.


سرمربی پرتغالی توانست آفریقا را در سال 2002، پرتغال را در سال 2010 و ایران را در دو مقطع (2014 و 2018) راهی جام جهانی کند.


جمع بندی این صحبت های کی روش و البته انتقاداتی که او در پایان این گفت و گو انجام داده، نشان می دهد جام جهانی پایان کار سرمربی موفق تیم ملی بعد از نزدیک به 7 سال خواهد بود. کی روش در پایان و با انتقاد از شرایط فوتبال ایران عنوان کرد:در این کشور شور و اشتیاق وجود دارد و بازیکنان خوبی حضور دارند اما اختیار وجود ندارد و مسئولان فوتبال این کشور یک برنامه مشخص ندارند. کار کردن در این شرایط سخت می شود و نمی توان پیشرفت کرد. ایران، بازیکنان و مردمانش شایسته بیش از این ها هستند.


هر چند به نظر می رسید سرمربی تیم ملی بعد از کنار رفتن منتقدان خود از فدراسیون فوتبال با سئول نشینان مشکلی نداشته باشد اما به نظر می رسد او برای عدم حضور در ایران به جمع بندی رسیده و فدراسیون فوتبال باید از همین حالا و قبل از پایان جام جهانی پرونده تمدید قرارداد کی روش و انتخاب جانشین احتمالی او را در دستور کار خود قرار دهد.

شما فکر میکنید جانشین کی روش چه کسی خواهد بود و چه کسی هدایت تیم ملی را به عهده خواهد گرفت؟

درمان سرفه درخانه به روش های عملی

روش های قطعی درمان سرفه در خانه

سرفه به صورت ارادی یا رفلکسی ایجاد می شود. رفلکس دفاعی دارای مسیرهای آوران و وابران است. قسمت آوران شامل گیرنده هایی در مسیر توزیع حسی اعصاب حسی اعصاب سه قلو ، زبانی – حلقی ، حنجره ای فوقانی و واگ است. قسمت وابران شامل عصب راجعه حنجره ای و اعصاب نخاعی است. سرفه با یک دم عمیق آغاز شده و با بسته شدن گلوت ، شل شدن پرده دیافراگم و انقباض ماهیچه ای در برابر گلوت بسته شده، دنبال می شود. این امر سبب بالارفتن فشار داخل قفسه سینه شده و در اثر فشار مثبت قفسه سینه ، نای تنگ می شود. ناگهان گلوت باز شده و به علت اختلاف فشار موجود میان مجاری هوایی و اتمسفر و نیز تنگ شدن نای ، میزان زیادی از جریان هوا به سرعت از نای خارج می شود. این نیروها سبب می شوند تا ترشحات مخاطی و اجسام خارجی ، از ریه به بیرون رانده شوند. چه سرفه خشک باشد یا تر، در ادامه با درمان هایی خانگی برای رهایی از دست آن آشنا می شوید. در این نوشتار 10 برترین درمان خانگی برای سرفه بیان می شود.درمان سرفه


سرفه و سرماخوردگی، گرچه در همه ی موارد جدی نیستند، زندگی مان را مختل می کنند. در حالی که در برخی موارد، شاید مصرف مقداری داروی ضدسرفه ضرورت داشته باشد اما غالبا، مواد ساده ای در آشپزخانه و داروهای بدون نسخه می توانند کمک کنند با سرفه مقابله کنید. در این جا با تعدادی از درمان های خانگی سریع و موثر سرفه آشنا می شنوید که می توانید همین الان امتحان کنید!


1. غرغره کردن


به محض آن که در گلوی تان درد احساس کردید، حتما با آب گرم و نمک غرغره کنید. نمک موجود در آب کمک می کند مایع اضافی نواحی ملتهب گلو خشک شود و علائم کاهش یابند. طبق کتاب درمان های خانگی مایوکلینیک، غرغره کردن هم چنین محرک ها را از گلو زدوده و مخاط را روان می کند.


روش هایی خانگی برای درمان سرفه


2. از پماد ویپوراب (VapoRub) استفاده کنید


طبق مطالعه ای در دانشکده ی پزشکی ایالت پنسیلوانیا، کودکان بالای 2 سال پس از استفاده از ویپوراب تسکین علائم داشته و توانستند بهتر بخوابند. در حالی که توضیح دقیق چگونگی کار ویپوراب یک راز باقی مانده است، مواد تشکیل دهنده ای چون منتول، کافور، و اکالیپتوس ممکن است در بهبود گرفتگی نقش داشته باشند.


3. مایعات گرم بنوشید


بهتر از سرفه نادیده گرفته نشود زیرا گاهی می تواند منجر به عوارض خاصی شود. نوشیدن آب گرم راه خوبی برای تسکین التهاب گلو است. اما مزه ای ندارد و ممکن است برای بیش تر آدم ها اشتهابرانگیز نباشد. یک سوپ گرم یا یک لیوان چای گیاهی راه حل بهتری است.

 

4. هنگام خواب سرتان را بالا بگیرید


در برخی افراد، وقتی مخاط از پشت بینی به حلق می ریزد، سرفه ی مولد (توام با خلط) ایجاد می شود. این امر شب ها که حالت بدن برای چکیدن مخاط مساعد است، بدتر می شود. با قرار دادن سر در وضعیتی بالاتر از بدن به کاهش این چکیدن کمک می کند و بسیاری افراد متوجه شده اند این وضعیت خواب به کاهش سرفه در شب کمک کرده و خواب را بهبود می دهد.



5. قرص های مکیدنی گلو


مطالعه ای که در دانشگاه ایالتی وین، شهر دیترویت انجام شده است، نشان داد سرفه های بیمارانی که هر دو تا سه ساعت، قرص های مکیدنی روی مصرف کردند، ظرف مدتی نصف زمان عادی بهبود پیدا کرد. با استفاده از قرص های مکیدنی گلو می توان بر سوزش ایجاد شده توسط سرفه های مکرر نیز غلبه کرد. هم چنین به خاطر جلوگیری از پیشرفت یک گلودرد به سرفه شناخته می شوند.


در حالی که برخی از قرص های مکیدنی دارویی هستند و موادی مانند دکسترومتورفان (یک ضدسرفه) یا بنزوکائین (بی حس کننده) دارند، سایر آن ها حاوی مواد تسکین دهنده ی طبیعی مثل عسل، منتول، روغن نعناع یا روغن اکالیپتوس هستند. در بسیاری از خانه ها، بسیار متدوال است که برای توقف سرفه، یک بچه ی کوچک را وادار کنند نوع قرمز نبات ( که در زبان هندی میشیری گفته می شود) را لیس بزند.

 

6. درمان های با زردچوبه


هلدی بود:


درمانی سنتی که بیش تر آدم ها سر آن قسم می خورند، استفاده از شیر داغ و زردچوبه است. مطالعه ای نشان می دهد این ترکیب خواص آنتی باکتریال دارد. یک لیوان شیر را داغ کنید و نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه به آن افزوده و گرم بنوشید تا شما را از سرفه رهایی بخشد.


غرغره ی زردچوبه:


غرغره ی زردچوبه هم نتایج خوبی دارد. نصف یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه و نصف قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید.از این مایع برای غرغره ی گلو استفاده کنید و مطمئن باشید بهبودی از سرفه را تجربه خواهید کرد.


مخلوط زردچوبه و عسل:


برای یک سرفه ی خشک، مصرف سه الی چهار بار پودر زردچوبه ی مخلوط با یک قاشق چایخوری عسل موثر خواهد بود. هم چنین می توانید با اضافه کردن یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه به 4 فنجان آب در حال جوش، تهیه ی چای زردچوبه را امتحان کنید. چند دقیقه صبر کنید، آن را صاف کنید و با کمی عسل و آب لیمو ترکیب کرده و بنوشید.


دوما پان:


به گفته ی دکتر سومیا بات، پزشک پیرو آیورودا، استنشاق دود زردچوبه ی درحال سوختن که دوما پان نامیده می شود به عنوان درمان موثری برای سرفه و سرماخوردگی در نظر گرفته می شود. یک ریشه ی زردچوبه ی خشک بردارید، آن را بسوزانید و دودش را استنشاق کنید.


روش دیگر آن است که چند تکه زغال چوب داغ و قرمز را در قوری سفالی کوچکی بگذارید که در مقداری آب به اندازه ی یک لیوان قرار گرفته است. چند برگ زردچوبه خشک را روی زغال ها قرار داده و روی آن ها یک قاشق سرپر پودر زردچوبه بریزید. به آرامی زغال ها را بدمید تا پودر زردچوبه آتش بگیرد و دود خارج شده را تنفس کنید.


7. درمان های با عسل


عسل به خاطر تسکین سوزش دیواره ی گلو شناخته می شود از این رو، از سال ها قبل به عنوان یک درمان آیورودیک برای سرفه استفاده می شده است. مطالعه ای که در دانشکده ی پزشکی ایالت پنسیلوانیا روی کودکان بالای دو سال انجام شد، نشان داد عسل به آن ها کمک کرده بود کم تر سرفه کنند و بهتر بخوابند.


علاوه بر آن چه درباره ی ترکیب عسل و زردچوبه گفته شد، راه های مختلفی برای استفاده از عسل وجود دارد. یک سرفه ی خشک به ترکسیبی از عسل و آب انگور پاسخ می دهد. یک لیوان شیر داغ با مقداری عسل درست پیش از خوابیدن، در تسکین سرفه های شبانه موثر است. مقداری عسل و آب لیمو را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و سه با در روز بنوشید تا سرفه تان بهبود یابد.

 


8. درمان های با زنجبیل


زنجبیل که به عنوان یکی از بهترین درمان های خانگی سرفه شناخته می شود، تعدادی خواص شگفت انگیز دارد.


زنجبیل تازه:


برای یک سرفه ی خشک، یکی از ساده ترین راه ها تسکین یافتن آن است که تکه ای زنجبیل تازه ببرید، کمی نمک روی آن بپاشید و چند دقیقه آن را بجوید. با این حال، هرکسی مزه ی به شدت معطر زنجبیل را دوست ندارد و در چنین مواردی چای تهیه شده از زنجبیل هم همان قدر مفید است.


چای زنجبیل:


زنجبیل را به تکه های کوچکی ببرید، آن ها را به ظرفی محتوی یک فنجان آب اضافه کنید. این ترکیب را بجوشانید تا وقتی که حجم آن به نصف مقدار اولیه کاهش می یابد. مایع را صاف کنید، یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و گرم بنوشید تا روی سرفه هایتان تاثیر تسکین دهنده داشته باشد. چطور عمل می کند؟ دکتر اکلز، مدیر مرکز سرماخوردگی معمولی در دانشگاه کاردیف به وب گاه netdoctor.co.uk گفت که به نظر می رسد زنجبیل ’ با افزایش ترشح بزاق و مخاط به تسکین علائم سرماخوردگی کمک می کند. ‘


زنجبیل و تالسی:


ترکیب زنجبیل و ریحان مقدس هم درمان موثری برای سرفه است. حدودا 10 برگ ریحان مقدس را خرد کرده، با عصاره ی خارج شده از یک زنجبیل کوچک مخلوط کنید. به این ترکیب همان مقدار عسل اضافه کنید؛ روزی سه بار حدود یک قاشق چایخوری از این ترکیب را قورت دهید تا از دست سرفه خلاص شوید.


کسانی که به طعم تند و قوی فلفل اهمیت نمی دهند هم می توانند کمی پودر فلفل سیاه و زردچوبه را به مخلوطی از عسل و عصاره ی زنجبیل اضافه کنند. وقتی سه بار در روز به مدت 10 الی 155 دقیقه این خمیر را به آرامی لیس زده شود، به به کاهش گرفتگی در گلو و کاهش سرفه کمک می کند. تهیه ی چای زنجبیل بسیار ساده است، کافی است زنجبیل را در آب بجوشانید؛ سپس برگ چای یا پودر چای را اضافه کرده، چند برگ ریحان مقدس و پودر فلفل در آن بیندازید، مایع را صاف کنید و برای رهایی از سرفه بنوشید.


 


9. درمان های با سیر


سیر یک آنتی باکتریال و خلط آور قوی است و این امر باعث می شود به درمانی باارزش برای مبارزه با سرماخوردگی تبدیل شود. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند مطالعه ای را ذکر می کند که نشان می دهد سیر ممکن است از سرماخوردگی جلوگیری کند و علائمش را تقلیل دهد. افرادی که برای 12 هفته مکمل سیر مصرف کردند، نسبت به کسانی که دارونما مصرف کردند، 63 درصد کم تر سرما خوردند.


حدود 5 حبه سیر پوست کنده را به آرامی له کنید و ر یک قاشق چایخوری کره ی آب شده سرخ کنید؛ برای درمان سرماخوردگی و سرفه، آن را وقتی هنوز گرم است مصرف کنید. در صورت امکان این سیر سرخ شده را به غذاهای دیگر اضافه کنید. این کار را با سوپ راسام انجام دهید تا یک سوپ درمانی به دست آید که گلویتان را تسکین داده و به روان شدن مخاط کمک کند، و بیرون راندن بلغم همراه با سرفه را آسان تر سازد.



10. درمان های شکر زرد برای رهایی از خلط سینه


تجمع خلط سینه می تواند منجر به احساس گرفتگی در سینه و تمام مجرای تنفسی شود؛ از این رو بیرون راندن این خلط رهایی از سرفه و گرفتگی را در پی خواهد داشت. دکتر سومیا بات، پزشک پیرو آیورودا درمان های زیر را پیشنهاد می کند. با جوشاندن دانه های فلفل همراه آب به مدت 20 دقیقه یک جوشانده تهیه کنید؛ آن را با زیره و شکر زرد ترکیب کنید. یک چهارم یک پیاز را ببرید، یک تکه ی کوچک شکر زرد را وسط آن قرار دهید و آن را بجوید تا خلط سینه تان بیرون کشیده شود.


داروهای بدون نسخه


اگر همراه درمان های خانگی از داروهای ضدسرفه ی بدون نسخه هم استفاده کنید رهایی از سرفه حتی آسان تر هم خواهد بود. علاوه بر قرص های مکیدنی، می توانید ضدسرفه هایی را امتحان کنید که حاوی موادی مانند دکسترومتورفان هستند. این داروها به ویژه اگر سرفه ی خشک یا سرفه های کوتاه و مکرر داشته باشید، مفید هستند. اگر سرفه های توام با خلط دارید، داروی بدون نسخه ای با موادی که خواص خلط آور می تواند به پاکسازی مخاط مسیرهای هوایی کمک کند. اغلب، داروهای بدون نسخه از هردونوع – ضدسرفه و خلط آور- حاوی آنتی هیستامین هستند و می توانند به خواب بهتر شما کمک کنند. 


سرفه ها انواع مختلف دارند، پس راه حل هایشان هم متفاوت است. با استفاده از درمان های خانگی می توان به رهایی از سرفه کمک کرد. با این وجود، به همان اندازه اهمیت دارد که اگر متوجه شدید سرماخوردگی تان برای دوره ی طولانی ادامه یافت، بهترین کار مراجعه به پزشک است تا هرگونه مشکل زیربنایی جدی را که مسبب سرفه بوده است، شناسایی کند.